Életem a Tiétek

Keserű gyermek évek - I rész -

Divatszalon: 1931-1943

Divat 1931-1943

Az előzményeket itt olvashatod

CSAJSZ~1.JPG

Életem a tiétek...

31

Utolsó kommentek

3. A csalódás

2009.06.26. 10:38 Kürthy_2

 

Számtalan gondolat jutott eszembe hazáig. Kifogások, mérges indulatok. Zsörtölődtem, morgolódtam, mert megalázónak éreztem az első feladatot, amit Irén asszony kiosztott nekem. Gondolataim csapongtak, egészen addig, amíg nénémet meg nem láttam a kertkapuban. Nem tagadom, akkor úrrá lett rajtam a pánik…

- Hát Te? Mit keresel itt? - kérdezte türelmetlenül. Én pedig, csak álltam és hallgattam. Aztán rám förmedt.

- Nem kaptam választ!

- Az úgy volt… hogy nem is tanulni kellettem, hanem… - kezdtem volna bele a mesémbe, de nem hagyta, félbeszakított.

- A többit majd este! Most indulunk vissza! - sziszegte.

- Deee… nem akarok kályhát pucolni, és nem erről volt szó, hanem hogy varrni kell…

- Zsófia! Indulás! – parancsolta ellentmondást nem tűrve néném, aztán, megfogta a kezem és húzni kezdett.

- Na szedd a lábad, mert kupán váglak! Tulajdonképpen mit képzelsz magadról? Egy ekkora cula a te korodban már kenyérrevalót keres… de… én vagyok a hibás, meg anyád! Úgy kell nekünk! Nesze neked négy polgári, meg tanulás, apácák, ennek a lyánynak tisztességes szakma kell… jó férj és jobb élet, nem cselédsors, mint nekünk. Anyád is ezért gürizik. Emelgeti a fazekakat, meg a krumplis zsákokat, nincs egy tisztességes cipője, bakancsba jár a Svábhegyre, csak hogy a kisasszony tanulhasson… de neeem, mert neki derogál a kályhapucolás! Még majd fekete lesz az a hófehér bőre… hát vegye tudomásul a kisasszony, hogy azt kell tennie, amit a mestere kíván. Ha kályhapucolás, akkor az, ha szeméthordás, akkor az - mondta, mondta és mondta. Én pedig, nem mertem többet szólni. Mire ismét a Zsitvay utcába értünk alaposan kimérgelődte magát. Emlékszem, a divatszalon ajtajáig fogta a kezem. Úgy szorította, majd' letört. A konyhaajtóban aztán kioktatott.

- Soha, de soha ne felejtsd el, honnan jöttél és azt sem, hogy merre tartasz! … és most kedves kisasszonyka, amit főztél, edd is meg! Este pedig számolunk! De meg ne tudjam, hogy végleg elbocsátottak! – nyomta meg csengőt, aztán sarkon fordult és aznap másodszor is otthagyott.

- Igen. - Jövök már. – kiabálták bentről, aztán hirtelen kinyílt az ajtó. Sári állt ott, összecsapta a tenyerét.

– Hát te? Hova tűntél?

- Nem kerestek? – kérdeztem aggódva.

- Nem. – válaszolta kurtán, én pedig gyorsan beosontam, mintha mi sem történt volna.

- Mégis merre jártál? Kerestelek, mert a Főnökség rám bízta, hogy mutassam meg hová hordd a hamut.

- Otthon voltam.

- Hazamentél? Miért?

- Miért… miért… mert azt hittem varrni tanulok, ehelyett azt a büdös kályhát bízta rám a…

- A Főnökség…

- Kicsoda?

- A Főnökség. Ez a neve Irén asszonynak. Mi csak így hívjuk Boriskával. Ő a főnök vagy nem?

- De, persze. És nem árulsz el?

- Hogy één? Dehogy! Csak aztán gyorsan pucold ki a kályhát, mert befagy nekik… hűvösek az őszi napok mostanában. A Pálosi úr meg nem szeret fázni!

- Az meg ki?

- Az? A Főnökség férje. Nem mondok róla semmit, majd megismered. Amúgy is, nemsokára előkerül. Ha végeztél, gyere a konyhába segíteni. Nekünk kell megfőzni az ebédet.

- Azt is? – néztem rá csodálkozva, de aztán beletörődve rávágtam: „Hagyjuk. Hol az a szeneslapát? Gyorsan elindultam a szalonba. Mire kitisztítottam a kályhát a Főnökség is előkerült. Hálás voltam Sárinak, hogy nem súgott be. Szemmel láthatóan Irén asszony nem sejtett semmit. Barátságosan megállt mellettem.

- Látom elkészültél. Remek. Légy szíves ülj le oda! Minek hívjalak? Zsóka, Zsofka… vagy Zsófia.  – mutatott egy székre a kályha mellett. Engedelmeskedtem.

- Mindegy.

- Rendben. Nekem a Zsofka tetszik. Gondolom Sári már megmutatta a helyiségeket és nagyjából ismertette a rátok vonatkozó teendőket is. Elmesélte mi a rend nálunk. Boriskát úgyis ismered, ha valamit még nem értenél, fordulj hozzám bizalommal.

- Igen ismertette. –füllentettem.

- Nos, a képzésről kell még beszélnünk. Naponta jössz majd hozzám, reggel nyolctól délután négyig. Azokon a napokon, amikor iskolai tanítás van, két órát leszel a szalonban. A feladatokat naponta fogom elmondani. Meglátod, ha ügyes vagy, nagyon hamar elsajátítod a szabás-varrás alapjait, később a szakma minden csínját-bínját. Ha igyekszel önálló munkákat is adok. Mivel első éves vagy, segítesz a házhozszállításban is... de alapvetően tőled függ minden! … és bármilyen problémád van, szólj!

- Igen. – feleltem ismét csak kurtán. Mire ő elnevette magát.

- Nagyon bájos lány vagy, jól áll neked, ha mosolyogsz! Ragyog tőle a szemed. Mi itt, egy nagy és jól működő "család" vagyunk a lányokkal, de ezt majd meglátod… és szólíts, csak nyugodtan Főnökségnek, a többi lány is ezt teszi… - fejezte be hirtelen. A hálóból ugyanis, egy férfihang szólítgatta.

- Mennem kell, a Pálosi felébredt. Keresd meg Sárit a konyhában. – indult sietve. Emlékszem, utána néztem. Szép nő volt… és később mint kiderült, végtelenül jó is.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://200902.blog.hu/api/trackback/id/tr981209528

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása