Életem a Tiétek

Keserű gyermek évek - I rész -

Divatszalon: 1931-1943

Divat 1931-1943

Az előzményeket itt olvashatod

CSAJSZ~1.JPG

Életem a tiétek...

31

Utolsó kommentek

43. A végzet

2011.06.13. 14:14 Kürthy_2

 

Csak ültem, megrendülten, teljesen összezavarodva. Megpróbáltam mindazt felfogni, ami ilyen hosszú idő távlatából egyáltalán eljutott a tudatomig. Így utólag, persze, egyszerűbb, de akkor, ott a cukrászdában csak a teljes káosz és a pokoli zűrzavar uralkodott bennem. Megpróbáltam feldolgozni Bandi vallomását.
 
- Szegénykém… ó szegénykém… - ismételgettem magamban, miközben gondolataimban megjelent az a férfi, akit szerettem. És az a férfi is, akit úgy tudtam gyűlölni a tetteiért, hogy legszívesebben a pokolba kívántam volna.
 
Aztán valahogy kiléptem önmagamból… mindent elfújt a szél… a belső vágyaim a messzi távolba szálltak… képzeleteimben ott ültem egy farm istállójában és fogtam, annak a kezét, akiről tudtam, hogy már sohasem lesz az enyém… összekapaszkodva sirattuk a múltat. A meg nem élt ölelést, egymást, a jövőnket…
 
- „Az életem vakvágányon fut, itt ezen a farmon. Nincs hazám, nincs anyám és nincs Zsófim… – véltem hallani az utolsó sorok egyikét és olyan fájdalmas szánalmat éreztem, hogy majd’ belepusztultam. Nem emlékszem rá, hogy sírtam volna, csak a rosszullét kerülgetett számban egy keserű ízzel… aztán hirtelen valaki megszólított.
 
- Kisasszony, nem kellene már hazamennie? Csak figyelmeztetem, hogy sötétedik és ugyebár ilyen szép és fiatal teremtésnek már nem tanácsos egyedül kószálnia. – szólt rám kedvesen egy szőke hajú fiatalember. Aztán még hozzátette bátortalanul: „Esetleg, elkísérhetem?”
 
- Persze, igen, lassan mennem kéne. - feleltem neki gépiesen, de meg sem mozdultam. A kérdésére nem feleltem… talán meg sem hallottam, csak így utólag rémlik valami. Helyette csend lett, csak a pohár koppant az asztalon, ahogy letettem… aztán a férfi „köddé vált”. Nem akart alkalmatlankodni… én meg továbbra is a levélben írtakra gondoltam.
 
- Hát Györfi Bandi és Kovács Zsófi… el kell indulnotok egy egészen új irányba. Bizony muszáj… – sóhajtottam a sors kegyetlen játékán, ugyanakkor áldottam Deda nénit, amiért, ha megkésve is, de eljuttatta hozzám az igazság leveleit. Azokból értettem meg igazán, hogy nem is az én sorsom, inkább volt szerelmemé volt borzalmasan nehéz. És úgy tűnt… az új „hazában” sem lesz az élete egy csöppet sem egyszerű.
 
- Ő az igazi vesztes. Távol a hazától… Ráadásul abban a tudatban él, hogy megölte Katit. – jutott eszembe, no meg az is, hogy valamiképpen tudatom vele Kati nem halt meg… igaz, a pincebéli események nyomot hagytak rajta, megváltozott. Valahogy eltűnt az arcáról a mosoly, valahogy sokkal komolyabb és zárkózottabb lett. Felszabadult nevetése a háborúval együtt múlt lett.
 
- De él… Schwarcz Kati él! És ezt meg kell mondanom Bandinak… írnom kell neki! – határoztam el egy szempillantás alatt.
 
- Hol a cím? – kezdtem nézegetni a leveleket, de mivel azok nem voltak borítékban. Lázasan a csomagban kezdtem kutatni. Örömmel konstatáltam, hogy abban van még valami…
 
- Nicsak, egy boríték. Jól le van ragasztva… – kezdtem reménykedni. De hiába forgattam, nézegettem, semmi nyomot nem találtam, ami Bandihoz vezetett volna. A levelet sem ő írta, hanem Böbe néni. Furcsa ákom-bákomokkal írta rá a nevem.
 
- Nem kérdés, nekem szól. De vajon mit akarhat? Hiszen csak a temetésen találkoztunk és köszönésen kívül több szó nem esett közöttünk. – tűnődtem el egy kicsit. Aztán a ragasztó engedett és hirtelen reccsenéssel, elszakadt. Abban a pillanatban, kiesett belőle egy kép.
 
- A fényképem. Jó ég, ezt adtam Bandinak, amikor megismerkedtünk. De, hogy került ez elő? – értetlenkedtem az előkerült régi fotográfia láttán… gyorsan olvasni kezdtem.
 
Kedves Zsófia!
 
Biztosan emlékszik rám. Böbe vagyok a megboldogult Deda barátnője. Együtt temettük szegénykémet. Elsőre, biztosan furcsállja, hogy majdnem ismeretlenül írok… bocsásson meg, hogy zavarom, de van két dolog, amit a Dedus halála után lelkiismereti okokból tudatnom kell magával. Ő akarta így.
 
Ezt a levelet a dátum szerinti napon, az ügyvédnél tettem letétbe, aki reményeim szerint Deda hagyatékával átadja majd Önnek és azt a képet, amit Deda bízott rám. De menjünk sorjában.
 
Amikor ezt a levelet megkapja, sajnos Deda már a mennybéli teremtő karjaiban pihen… az utóbbi időben, mint tudja, sokat betegeskedett és még annál is többet szenvedett szegénykém.
 
Nagy teher volt a számára, hogy a fiát a háború alatt alávaló gazembernek hitte. Egészségének megromlása is ide vezethető vissza.
 
Mégis… a sors kegyes volt hozzá. S bár a bombázások miatt elveszítette a vagyonát, az ideológiai hadviselésben a fiát… később az egészsége is megroppant. Mégis, sokáig bízott abban, hogy egyszer eljön majd az a pillanat, amikor bűnbánóan maga elé áll és megköveti Önt. Mint tudja, ezt nem tehette. Agyvérzése miatt az utóbbi időben már beszélni sem tudott. Fárasztotta az írás… ezért most, utólag általam kívánja rendezni a múlt igazságtalanságait.
 
Az egyik dolog, ez a bizonyos kép. Elismeri, hogy az ön képét Banditól, eltulajdonította, azzal a szándékkal, hogy megakadályozza az önök kapcsolatát. Deda a bocsánatát kéri és visszaszolgáltatja a fotót.
 
Át kell adnom még egy üzenetet is… ez lenne a második dolog, amire megkért… szó szerint idézem az általa leírtakat: „Ha még mindig szereted a fiamat utána mész. Kérve-kérlek, ne hagyd magára! Azt üzente vár, odakinn. Csak a cukrászdába menj, ott találod a módját miként!”. Igaz, soha sem említette, de azt hiszem Deda is készült erre. Csak már, nem volt rá idő. Nem tudott a fia után menni.
 
Kedves Lányom!
 
Megírtam, ami a kötelességem volt. Még annyit, hogy tudd. Deda boldog volt, amikor meghalt. Bandi levelei a mennyekbe repítették őt.
 
Szeretetteljes üdvözlettel: Böbe néni.
 
- Szeretem, persze, hogy szeretem. De kedves Deda néni, nekem itt a helyem. Még csak húszéves vagyok. Kenyérkereső nő! Nem hagyhatom el azokat, akik annyit szenvedtek értem. Anyámat, aki nehéz sorssal cselédnek állva felnevelt… Nénémet, aki óvta minden léptemet és takarítással kereste meg azt a kenyeret, amin felnőtt lettem. Nem hagyhatok hátra mindent egy bizonytalan világért. Egy életem van, és én nagyon tudok szeretni, de ezt Bandi rontotta el. Kockára tett mindent. Hazát, anyát és szerelmet. Jót akart és jót tett, de ennek ez volt az ára. Tudta már akkor, hogy mindent elveszíthet. Hát elveszítette, de nekem akkor is maradnom kell. Nem mehetek. – tudatosult bennem, és mire a cukrászdából kiértem, már pontosan tudtam, hogy bármennyire is fáj, soha nem teljesíthetem Deda néni kérését. Az én életem ideköt… ebbe a világba, ebbe a hazába. Magyarország az otthonom.
 
Másnap megírtam Bandinak a levelet, és elvittem Mátravölgyinek. A levélben tudattam vele, hogy Schwarcz Kati nem halt meg.
 
Évekig nem válaszolt… aztán egyszer… csöngettek. 1956-ot írtunk. Budapest utcáin újra káosz volt az úr. Éppen a vasárnapi ebédet főztem. És akkor megint megszólalt a csengő, hosszan és türelmetlenül…
 
- Hahó! Van itthon valaki? – kiabált be egy férfi a kertkapuból.
 
- Máris megyek! – válaszoltam, és csak úgy kötényben kiszaladtam. Amikor tudatosult bennem, kit látnak szemeim, hirtelen zavarba jöttem. Odakinn ugyanis, Györfi Bandi állt. Még csak időm sem volt megszólalni…
 
- Érted jöttem. Csomagolj! Megyünk Amerikába. Itt nem biztonságos. - mondta határozottan és visszautasítást nem tűrve, majd begurította a kertünkbe azt az oldalkocsis motorkerékpárt, amivel érkezett.
 
Csak álltam. Nem tudtam, hogy sírjak e, vagy nevessek… csak álltam és néztem azt az embert, akit egykor oly nagyon szerettem. Aki ennyi idő távlatából is még féltett… aztán sírni kezdtem, és összeölelkeztünk. Úgy szorított, hogy abban minden benne volt. A szív a kitartás és az élet és az el nem múlhatatlan szenvedély.
 
- Istenem, de szeretlek. – suttogta a fülembe a rég nem hallott szót. Nem tagadom, elgyengültem… Így, visszaemlékezve, is tudom, ő volt az örök az életemben… de akkor ott, mindez, csak álomnak tűnt. Álom, amiből egy hirtelen megszólaló csilingelő hang felébresztett.
 
- Anyúúúú! – pisilni kell. – sírta el magát a kislányom Zsuzsi. Mellette a fiam Zolika állt, és néhány méterrel arrébb az a bizonyos szőke fiatalember, onnan a cukrászdából. A férjem…
 
És akkor valami egészen különös történt. Bandi kibontakozott az ölelésemből. Megigazította a ruháját, jókedvűen végigmérte a kis csapatot és mintha mi sem történt volna…
 
- Hmmm. Nagyobb jármű kell. – nevette el magát. Zsuzsi lányom, közben, bepisilt… én pedig, azóta is ébren álmodom. De ez már egy egészen másik történet.
 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://200902.blog.hu/api/trackback/id/tr482980425

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása